Tips

Toeval bestaat niet.
Alles wat er gebeurt kan een aanwijzing zijn, aan mij kun je vragen wat de betekenis is of waar je het antwoord kunt vinden.
Er zijn verschillende boeken over diverse onderwerpen waarin je zelf de antwoorden ook kunt vinden. Ik wil graag een aantal symptomen beschrijven die kunnen voorkomen, hoe je er mee om kunt gaan. Een aantal praktische tips voor degene die middenin het proces zit maar ook voor omstanders en begeleiders. Waar kun je last van hebben en wat kun je doen om het iets gemakkelijker te maken, je moet er doorheen, accepteren en loslaten.

Kennis van de chakra’s
Wellicht het belangrijkste wat je nodig hebt als je te maken hebt met kundalini, kennis over de chakra’s. Voor iedereen is dit belangrijk, weten wat chakra’s zijn, waar ze zitten, wat ze doen. Want door deze kennis kun je jezelf een heel end op weg helpen, het is basiskennis zoals lezen en schrijven.

Warm of koud.
Tijdens het kundalini proces kan je het extreem koud of warm hebben. Mogelijk zelfs hitteaanvallen die op opvliegers lijken die vrouwen tijdens de overgang kunnen hebben.
Maar ook “bibber” aanvallen waarbij klappertanden en rillingen elkaar aanvullen.
Als je het koud hebt kunnen warme baden plezierig zijn en bij warmte kan het helpen om je polsen te koelen onder een koude kraan. Bij warmte of koude aanvallen in bed kun je de energie veranderend door bij koude op je linkerzij te gaan liggen en bij teveel aan warmte op de rechterzij.

Pijn.
Bij pijn helpen vaak pijnstillers niet. Nadat je natuurlijk de huisarts geraadpleegd heb kun je zelf wel wat doen aan de pijn. Allereerst moet je je concentreren op de plaats van de pijn, binnen of buitenkant van je lichaam. Daarna bepalen welk chakra er in deze zone werkt. Ik zal je een voorbeeld geven.

Stel je hebt keelpijn, geen keelontsteking volgens de huisarts,  maar je hebt wel een pijnlijke keel.Je kunt dan nazoeken dat het in het gebied van het keelchakra ligt. Dat staat voor verandering. Stel je nu de vraag wat er zou kunnen zijn met betrekking tot verandering. Ga ergens rustig zitten, geen geluid of lawaai, doe je ogen desnoods even dicht. Ga dan in gedachten naar binnen in je lichaam en stel je voor dat er in je keel een kamertje zit. Kijk eens in dat kamertje en ruim dat op, maak het helemaal leeg. Het klinkt misschien raar en zweverig maar het is een oefening die je keelpijn verzachten kan. Je kunt op deze manier in ieder gebied van je lijf “kijken” waar de pijn zit, zo’n kamertje kun je overal bedenken en leegruimen. Het zal het probleem niet oplossen maar kan wel de verschijnselen verzachten. Verder kun je bij het desbetreffende chakra kijken welk kleur er mist en daar iets mee gaan doen.

Wees voorzichting met allerlei therapie-en en ook alternatieve geneeswijzen, de pijn van kundalini lost alleen maar op door het opheffen van de blokkade en dat kan alleen maar door accepteren en loslaten. Ze kunnen de pijn wellicht verlichten en even helpen maar dan alleen maar als iemand ook weet van de kundalini-energie, wees alert voor het je veel geld gaat kosten.

Verwarring
Voor mij persoonlijk één van de meest vervelende verschijnselen. Vragen, chaos in mijn hoofd, verwarring tot aan depressie toe. Belangrijk hierbij is te onthouden dat het een vervelende bijwerking kan zijn maar wel een hele nuttige. Na deze periode van verwarring, misschien zelfs wanhoop komt de opluchting en groei.
Er kunnen allerlei verschijnselen optreden maar je bent de rust kwijt. Daarom is het goed om te kijken wat jij daar aan kan doen. Er zijn verschillende mogelijkheden, wat de één leuk vind is niks voor een ander.
Daarom een aantal mogelijkheden:
Neem een bad, vul het bad met warm water en los daarin een bekertje melk met etherische olie op. Je hebt verschillende oliën voor verschillende klachten maar Wierook is een olie die duidelijkheid kan geven.

  • Ga wandelen, zoek de buitenlucht op en vraag tijdens de wandeling om een teken waar je verder mee kunt. Dit kan de verschijning van een dier zijn maar ook een mens. Of een gedachte of een liedje wat zo in je opkomt. Schrijf op wat steeds in je hoofd rondspookt.
  • Print een mandala uit en kleur deze in met potloden.
    Doe alle geluid uit, kies de kleur op gevoel
  • Doe wat je wilt, eet wat je wilt. Zin om in bed te gaan, doe dat dan. Zin in een bepaald soort voedsel, neem het.
    Maar wees je er van bewust, kies dus en let dan goed op wat er gebeurt. Misschien val je in slaap en droom je een aanwijzing, misschien moet je het eten waar je zin in hebt eerst ophalen uit de supermarkt en kom je dan iemand tegen die een aanwijzing kan zijn.
  • Wees je bewust van het feit dat toeval niet bestaat. Leg je familieleden, huisgenoten, partner uit dat je in het kundalini proces zit en dat dit erbij hoort.
    Geef hun het adres van deze site.
  • Tot slot, mail of schrijf je begeleider of iemand die weet van jouw kundalini proces, door het verhaal in de mail  of brief uiteen te zetten wordt de verwarring al minder.

Voedsel
Er kunnen periodes zijn dat je veel honger hebt, evenzo periodes dat je geen eten naar binnen kunt krijgen. Soms lukt brood wel, maar warm eten niet. Neem dat wat je wilt, zo heb ik hele periodes gehad dat ik enkel en alleen noten at.
Ik kreeg geen brood of warm eten naar binnen. Ook zijn er periodes geweest dat ik al misselijk werd van de geur van gebakken vlees. De mensen om je heen zullen graag willen dat je “normaal” gaat eten maar dat zal niet altijd lukken.
Blijf wel drinken, water is prima, eet waar je zin in hebt. Heb je zin in zout, neem dan zoute dingen, als je zin in zuur hebt zure. Maak je niet teveel zorgen omtrent je eetgedrag, tenzij het echt verkeerd gaat met je gezondheid.
Vaak is het na een tijdje weer over, je kunt bij de links kijken, er is een boek wat een aanwijzingen geeft waarom je nu juist zin in dit soort eten hebt. Zit je erg lang in een periode van eetproblemen ga dan zeker naar de huisarts.

Emoties
Je kunt het gevoel hebben dat je alleen maar meer uit emotie bestaat. Alles lijkt erger dan gewoon, huilen, boos zijn, woede, angst.
Zo zou je kunnen lachen, zo gaat het over in huilen. Om “niks” kun je kwaad worden, ruzie maken om kleine onzinnige dingen. Alsof je emoties de baas zijn. Dit is lastig, vooral omdat het over kan slaan in ernstige stemmingswisselingen. De mensen om je heen willen je graag helpen, zullen proberen te sussen, uit te leggen, vragen en problemen willen oplossen. Maar vaak is er geen probleem, het is niet uit te leggen, het zijn gevoelens. Je kunt zo ineens voor iets bang zijn wat er eerder niet was, waar ook eigenlijk geen aanwijsbare reden voor is.
Het komt door het kundalini proces wat oude gevoelens omhoog haalt, kunnen ook oude trauma’s zijn die nu verwerkt kunnen worden. Je moet het dus laten komen en verwerken. Maar mensen om je heen weten niet wat te doen en zullen willen dat je anders gaat denken. Leer hen dat het het kundalini is en dat je er doorheen moet. Het zal niet meevallen maar probeer je dan af te zonde- ren. Ik heb zelf een blokhut waar ik een plek heb gemaakt waar ik kan vertoeven als het nodig is. Is het te heftig kijk dan of je er een paar dagen  tussen uit kan om aan jezelf te werken, zoek contact met iemand die je kan begeleiden in je proces. Lees ook de tips bij “Verwarring” en kijk of daar wat voor jou tussen zit.

Water
Water helpt voor allerlei dingen.
Drinken van water helpt als je veel zweet, het helpt bij verstopping wat vaak kan optreden.
Een douche helpt als je moe bent, weinig energie hebt want je krijgt er energie van. Doe dan een boomoefening, sta onder het warme water met je armen omhoog, open je handen om het water te vangen. Visualiseer dat je een boom bent, de wortels, je voeten, stevig in de grond en de takken, je armen , omhoog om het water te ontvangen.
Neem geen douche voor het slapen gaan want je krijgt er vaak energie van, dan kun je beter een bad nemen.
Een (lig) bad  nemen helpt als je moe bent en je ontspannen wilt. Je krijgt van een bad geen energie, wel kun je je aura schoonwassen door te mediteren in het warme water. Vaak slaap je goed na een warm bad, al dan niet gecombineerd met een etherische olie.

 Voeten
Zorg voor warme voeten. Koude voeten kunnen de energie niet afvoeren en met koude voeten kun je slecht slapen.
Masseer je voeten, neem een voetenbad, houd sokken aan in bed, kijk wat voor jou werkt. Misschien een kruik mee, warme voeten zijn van essentieel belang bij het doorstromen van de energie en het aarden van jezelf.

Hulp
Als er mensen in je omgeving zijn die hulp aanbieden schroom dan niet om te aan te nemen. Jij kunt misschien nu even niet goed voor jezelf zorgen als je middenin het proces zit. Als anderen hulp aanbieden wees dan niet eigenwijs maar verstandig. Een boodschap voor je doen, even ergens met je heen gaan, het is belangrijk dat je voor jezelf opkomt. Wees maar even egoistisch en verzorg de kundalini, later kun je wel weer eens wat terug doen. Leef vandaag, neem de hulp aan en schroom niet te vragen. Wellicht kan een beetje aandacht je helpen om weer in balans te komen.

God
Er zijn mensen die engelen zien of horen, stemmen, gidsen enz. Dat kan positief zijn, het kan je eigen begeleidingsgids zijn. Maar het kunnen ook entiteiten zijn die gebruik willen maken van jouw ego, jouw energie. Het is moeilijk om te ontdekken, zeker als je midden in een proces van kundalini energie zit, of het goede of juist verkeerde hulp is. Laat je in zo’n geval altijd adviseren door iemand die ervaring heeft met gidscontact, of met iemand die verstand heeft van kundalini.
Een bijzondere ervaring kun je hebben met God, als hij zelf tot jou spreekt kan je er van uit gaan dat het goed is. Toch zijn er ook entiteiten die zich zo voor kunnen doen , daarom is het dan belangrijk om hulp te zoeken.Het vinden van je persoonlijke helpers kan je echt een heleboel ellende besparen.
Het kan zijn dat, alleen de naam God al, weerstand bij jou oproept. Dat is heel gewoon als je in het kundalini proces zit. Want in het verleden is veel ellende gebeurt in naam van God of door zijn “helpers” en die herinneringen maken het moeilijk om nu te accepteren dat hij het Licht is waardoor we zijn ontstaan en waar we ook naar terug moeten. Mail mij dus als je deze weerstand voelt want ik weet dat, ik heb het zelf ook ondervonden en weet dus wat te doen.